Każdy człowiek, który kiedykolwiek starał się załatwić jakąś sprawę urzędową, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele formalności musi być w takim przypadku dopełnionych. Dotyczy to zarówno sprzedaży nieruchomości, jak i sporządzenia testamentu, intercyzy czy innego dokumentu, który ma być ważny w świetle prawa.
W wymienionych przypadkach, a także przy okazji chęci załatwienia wielu podobnych spraw, konieczne każdorazowo jest odwiedzenie notariusza, którego obecność i podpis są niezbędne do tego, aby dokumenty były ważne i można było na ich podstawie egzekwować swoje roszczenia.
Wiele osób często nie do końca zdaje sobie sprawę z tego kim jest notariusz i jakie są jego uprawnienia. Takim osobom wydaje się na przykład, że obowiązki notariusza są takie same jak każdego praktykującego adwokata. Jest to przekonanie błędne, dlatego też warto wyjaśnić dokładnie i precyzyjnie kim jest notariusz oraz jakie zadania w swojej pracy powinien wykonywać.
Pozwoli to określić, w jakich sytuacjach należy się zgłaszać do notariusza, a w jakich wystarczy pomoc adwokata. Mieszanie zakresu obowiązków przedstawicieli obu tych zawodów jest niedopuszczalne.
Notariusz to osoba, która ukończyła studia prawnicze i która została mianowana przez ministra sprawiedliwości do sporządzania aktów notarialnych i wykonywania szeregu innych czynności, które fachowo nazywa się czynnościami notarialnymi.
Kancelaria notarialna działa w każdym większym i mniejszym mieście. Jeśli więc ktoś potrzebuje skorzystać z pomocy notariusza, może poszukać adresów na przykład w Internecie. W takim przypadku dobrze jest zawęzić zakres poszukiwań do konkretnego miasta, w którym chcielibyśmy notariusza znaleźć. W tym celu należy wpisać hasło notariusz Gdańsk.
W wynikach wyszukiwania pojawi się lista haseł - adresów stron internetowych, na których o swoich usługach piszą notariusze Gdańsk.
Skoro już wiadomo jak szukać notariusza Gdańsk, pora dookreślić, czym się taki notariusz zajmuje i w jakich sprawach można się do niego zgłaszać. Podstawowym zadaniem notariusza jest sporządzanie aktów notarialnych, wypisów i odpisów z dokumentów. Jeśli potrzebujemy odpisu na przykład z księgi wieczystej, musimy się udać właśnie do notariusza, który taki dokument sporządzi.
Notariusza należy odwiedzić również w przypadku, gdy chcemy spisać swój testament. Notariusz musi na takim dokumencie złożyć podpis i przybić pieczątkę, aby dokument był ważny. Bardzo często zdarza się, że osoby starsze sporządzają własnoręcznie testament, w którym zapisują rodzinie i krewnym swój majątek, często razem z długami.
Jeśli na testamencie nie będzie potwierdzenia notariusza, dokument jest nieważny, a majątek może trafić nie do tej osoby, którą wskazał spisujący testament człowiek. Warto więc pamiętać o dopełnieniu tych formalności.
Wizyta u notariusza staje się konieczna również wówczas, kiedy planujemy podpisanie intercyzy, na mocy której w małżeństwie obowiązywać będzie rozdzielność majątkowa. W tym przypadku dokumenty nie miały by mocy prawnej, jeśli nie zostałyby potwierdzone notarialnie.
Warto tez pamiętać, że zadania notariusza nie ograniczają się wyłącznie do wspierania działań osób prywatnych. Notariusz bowiem współpracuje również z firmami i przedsiębiorstwami, bierze też udział w walnych zgromadzeniach akcjonariuszy spółek. Bez jego obecności żadne dokumenty nie są ważne.
Jak widać więc, obowiązki notariusza są zupełnie inne niż adwokata. Waga podpisu notariusza jest nie do przecenienia.